فروشگاه هایپر استار

edited November 2016 در سبک زندگی

مشتری مداری واژه‌ای است که این روزها همین طور پشت سر هم می‌شنویم اما آن چیزی که در فروشگاه‌های هایپراستار اتفاق می‌افتد چندان ارتباط مفهومی و کاربردی با این واژه ندارد.

هایپراستار، تا ۱۲ شب باز است. خب این برای یک خرید شبانه می‌تواند خوب باشد اما وقتی شما در ساعت آخر، ۱۱ و نیم دیرتر آن‌جا باشید، بلندگو یک باره اعلام می‌کند که بهتر است آن‌جا را ترک کنید. این طبیعی است که یک فروشگاه مخصوصا اگر به فزرگی فروشگاه هایپراستار غرب تهران (اتوبان-بزرگراه باکری)‌قرار داشته باشد، هشداری مودبانه به مشتریان بدهد تا بدانند زمان خرید خود را چطور برنامه‌ریزی کنند تا در اسرع وقت بتوانند با ساعات کار این فروشگاه هماهنگ شوند. اما پیامی که پخش می‌شود اگر بی‌ادبانه نباشد، چندان مودبانه هم نیست. به جای این که اطلاع بدهد که ساعت کار فروشگاه تا چه ساعتی است، اعلام می‌کند بهتر است فروشگاه را ترک کنید. در حالی که تا ۱۱ و نیم و دقایقی بعد از آن هم هنوز مشتریان با ترولی (چرخ خرید) می‌توانند و مجازند وارد فروشگاه هایپراستار شوند.

خب، شما پیغام را شنیدید و در حال تنظیم خرید، خلاصه کردن آن‌ها و جمع‌بندی نهایی می‌شوید تا در اولین فرصت ممکن خود را به صندوق برسانید. اما یک آن می‌بینید یکی از کاربران آن‌جا (خانمی از افراد لباس آبی این فروشگاه* فریاد می‌زند: خانم یا آقا پاشو از این ور برو بیرون. معترض لحن و ادبشان شدم. خواهش‌کردم مودبانه‌تر سخن بگویند. فریاد می‌زند که مودبم! میگم برو بیرون از این ور. و لحنش بی‌ادبانه‌تر از قبل می‌شود.

خب، اصولا راه هم از همان طرفی که این فرد اعلام می‌کند ممکن است مثل زمان خرید امشب ما (چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵) رفت و آمد از همان جهت، شدنی نباشد. (به دلیل ازدیار چرخ‌های مخصوص حمل کالای کارمندان فروشگاه) به همین خاطر از فضای عمومی‌تری که یخچال‌ها در آن قرار دارد و میوه‌فروشی و نانوایی هم همان‌جا هستند، استفاده شود.

در این‌جا در حالی که برخی از غرفه‌ها مثل پنیر فروشی کاله هایپراستار همچنان در حال فروش پنیر بود، یک آدم «تنومند» وسط فروشگاه با حالتی زننده راه می‌رود و داد می‌زند: بروید! بروید! و این را هی با صدای بلندتری فریاد می‌کند : «از فروشگاه خارج شوید.» در حالی که برای مثال ممکن است ۲۰ دقیقه به پایان وقت فروشگاه باقی مانده باشد و تازه دقایقی قبل به شما اجازه ورود داده باشند.

شاید فکر کنید نظم چیز مهمی است و پیشگیری از آن هم مهم‌تر و این را طبیعی و من را بهانه‌جو بدانید. خب، تمام این‌ها به نظرتان منطقی است‌؟‌ به سراغ صندوق می‌رویم. پس از این که کالاها و بارکد آن‌ها خوانده شد ورمز کارت بانکی را زدیم و پول پرداخت شد. با توجه به این‌که در این زمان خروج از فروشگاه، مستلزم داشتن برگه فاکتور است، به خاطر شتاب در سیستم یا بسته شدن زودهنگام دستگاه‌ها یا اتفاقی فنی دیگر، دقایقی را معطل شدیم و این بار، نه تعجیل برای خروج از فروشگاه که خواهش برای باقی ماندن در هایپراستار را مشاهده کردیم. این تناقضات، به نظر من ضرورت این را یادآوری می‌کند که مدیریت این فروشگاه بهتر است برای نوع برخورد کارمندان این فروشگاه (که البته صندوقدار بسیار مودب بود) چاره‌ای بیندیشد. وقتی سخن از نماینده داخلی یک برند جهانی مثل کارفور با نام هایپراستار در تهران مطرح است مشتری‌ها هم توقع دریافت خدمات با ادبی در خور، حفظ حرمت‌ها و لحن دوستانه‌تر هستند.

سابقه رفتار نامناسب در خریدهای قبلی

بار گذشته هم که یک ماه پیش به آن‌جا رفته بودیم، فروشنده تشک‌ها در فروشگاه هایپراستار، در حدود ۲ ساعت حضور ما در آن‌جا حضور نداشت و وقتی سراغش را از افرادی که پشتشان چیزی شبیه «از من بپرس» نوشته شده است خواستار کمک می‌شدیم که برای مثال با لحن نامناسبی می‌گفتند: نوشته از من بپرس. ولی منظورش اینه از من فقط درباره [مثلا] روغن بپرس!

امیدوارم بتوانم پاسخی از فروشگاه ببینم که نشان بدهد چنین موضوعی برایشان مهم است و مهم‌تر از آن، شاهد تغییر رفتار این کارمندان باشیم. خستگی آن‌ها، به نظرم نمی‌تواند نامودبانه‌ صحبت کردنشان را توجیه کند. تنها ضعف مدیریت منابع انسانی آن را فاش می‌کند.

مورد عکاسی ممنوع

در فضای امروزه کشور، و این‌که هر کس یک گوشی همراه در دست دارد، استفاده از اپلیکیشن‌هایی که برای راهنمایی خرید وجود دارند و مانند آن، باعث می‌شود دیگر نگاهمان به دوربین‌های عکاسی و موبایل‌های دوربین‌دار چندان با سوء ظن همراه نباشد. اما کافی است بخواهید مثلا از نان روستا یک عکس بگیرید یا قیمت تخم مرغ را با گرفتن تصویری با موبایل خود به حافظه دوربین یا موبایل، به جای حافظه خودتان بسپارید. به سرعت کسی پیدا می‌شود از کارمندان و «ممنوع بودن عکاسی در هایپر استار» را برایتان گوشزد می‌کند. به نظرتان این رفتار مناسب است؟

برای دیدگاه گذاشتن، درون بیایید یا نام‌نویسی کنید.